DACIA VELINX - GEANNULEERD

Roemeense filmaffiches

Zondag 1 maart 2020 > Zondag 19 april 2020

zo 19/4

Van 2 maart tot en met 19 april 2020 tonen we een fraaie collectie filmaffiches uit de Roemeense cinema (vanaf 1925 tot hedendaagse titels)

De tentoonstelling start bij de vroege jaren van de Roemeense film, met een van de baanbrekende regisseurs, Jean Mihail. Zijn talkie uit 1933, TRENUL FANTOMA (Ghost Train, de eerste Roemeense geluidsfilm), wordt hier voorgesteld, met in de hoofdrol een van de grootste acteurs van Roemenië, Tony Bulandra; de film was eveneens het filmdebuut van Lisette Verea, die later haar geluk ging zoeken in Hollywood en schitterde in A NIGHT IN CASABLANCA van de Marx Brothers (1946).

The line-up van klassiekers wordt verdergezet met twee werken voor films van Jean Georgescu, in de artistieke stijl van die tijd: O NOAPTE FURTUNOASA (A Stormy Night) uit 1943 (een bewerking van een van de bekendste stukken van de grootste toneelschrijver van Roemenië, I.L. Caragiale) en zijn film DIRECTORUL NOSTRU (Our Director) uit 1956, met de legendarische komische acteur Grigore Birlic in de hoofdrol; die vlijmscherpe satire over de bureaucratie maakte de communistische regering zo boos dat Georgescu bijna 10 jaar lang geen films meer mocht maken.

 

Dan is er een reeks met affiches die per twee worden voorgesteld, om zo het ideologische gebruik van de filmkunst (dat in de visuals van de respectieve films wordt weerspiegeld) te isoleren. De visuele compositie in witop-zwart van Sergiu Nicolaescu’s OGLINDA (The Mirror, een propagandafilm die een eerherstel is van de eerste minister van Roemenië tijdens WO II, veroordeeld wegens oorlogsmisdaden) wordt tegenover een vergelijkbaar visueel statement gesteld, in het “j’accuse” van Radu Jude, IMI ESTE INDIFERENT DACA IN ISTORIE VOMINTRA CA BARBARI (I Do Not Care if We Go Down in History as Barbarians); die film kaart de betrokkenheid van Roemenië in de Holocaust aan door de minister van Propaganda, Mihai Antonescu, te citeren.

Mihai Antonescu is ook de ‘auteur’ van US, een propagandadocumentaire die bedoeld is om de geschiedenis van Roemenië te reconstrueren aan de hand van stukken archieffilm. De affiche ervan over de ‘nieuwe man’ wordt tegenover Andrei Ujica’s documentaire ‘epos’ gesteld, AUTOBIOGRAFIA NICOLAE CEAUSESCU (The Autobiography of Nicolae Ceausescu), dat eveneens is opgebouwd uit archiefbeelden, deze keer met de bedoeling om hun propagandistische boodschap te ondermijnen.

Het historische epos wordt vertegenwoordigd door Mircea Dragans COLUMNA (The Column) en Sergiu Nicolaescu’s MIAHI VITEAZUL (Michael the Brave). De propagandistische ondertonen van natievorming daarin worden ondermijnd door AFERIM! van Radu Jude, een ‘anti-epos’ dat de nationale mythes wil ontmantelen en de historische waarheden over de uitbuiting van de Roma’s wil onthullen.

Genrefilms worden verder verkend aan de hand van musicals (NU VREAU SA MA INSOR, I Don’t Want to Get Married) en westerns (Desideriu’s verstripping van ARTISTA, DOLARII, SI ARDELENII (The Actrice, The Dollars, The Transsylvanians).

Daarnaast vinden we ook Ion Popescu-Gopo terug, de meest geliefde regisseur en animatiefilmmaker. Zijn beroemde ‘protomens’ is te zien op de affiche voor SAPTE ARTE (The Seven Arts), naast zijn sciencefictionfantasy PASI SPRE LUNA (Steps to the Moon, 1964), die gelijkenissen vertoont met de komedies van Jacques Tati, van de film tot het eigenlijke grafische design (PLAYTIME).

De tentoonstelling gaat chronologisch verder door de decennia en de modernistische ontwerpen uit de jaren 1960 wisselen af met de grafische illustraties uit de jaren 1970 - voor de documentaire APA CA UN BIVOL NEGRU (Black Water Buffalo), een mijlpaal, en twee films waarvoor de illustraties van de hand van de grootste affichekunstenaar uit die tijd zijn, Klára Tamás, met inbegrip van Alexandru Tatos’ SECVENTE (The Sequences), een film die heel invloedrijk is voor de recente Nieuwe Roemeense Film.

Een andere auteur die zeer belangrijk is voor de nieuwe generatie regisseurs is Mircea Daneliuc, van wie PROBA DE MICROFON (Microphone Test) uit 1980 tentoongesteld wordt, naast PATUL CONJUGAL (The Conjugal Bed) uit 1993.

De tentoonstelling wordt afgesloten met hedendaagse titels, met een focus op twee films van Corneliu Porumboiu, POLITIST, ADJECTIV (Police, Adjective, een affiche gemaakt door Tedi Zugravu & Codin Caradimu) die Un Certain Regard in de wacht sleepte, en AL DOILEA JOC (The second game), evenals SOLDATII.POVESTE DIN FERENTARI (Soldiers. Story from Ferentari) door Ivana Mladenovic.

GRATIS