Klassiek

CASCO Phil

Nieuwjaarsconcert 2022

Zaterdag
22 januari 2022
20.30 uur

CASCO PHIL

CASCO Phil werd in 2008 als ‘Belgische Kamerfilharmonie’ opgericht. Intussen was het gezelschap al te gast in talrijke binnen- en buitenlandse zalen, waaronder in het Concertgebouw Amsterdam. De artistieke leiding is in handen van Benjamin Haemhouts. Hij koos ervoor om te werken met een vaste groep van ongeveer 35 musici, die naargelang het project moeiteloos wordt verkleind of uitgebreid. CASCO Phil streeft naar een nieuwe invulling van het begrip ‘orkest’. De cyclus van klassieke projecten wordt versterkt, maar tegelijk worden unieke en grens- verleggende projecten toegevoegd. De instelling ‘orkest’ mag de creativiteit niet in de weg staan: het artistieke idee staat centraal, de vorm rondom dat idee is veranderlijk en speelt een versterkende rol. Het openbreken van de klassieke orkeststructuur kan alleen maar leiden tot creativiteit.

Kansen geven aan jong compositietalent behoort tot de pijlers. Elk seizoen staan één of meerdere wereldcreaties van Vlaamse componisten op het programma. Belgische talentvolle solisten krijgen een prominente plaats. Yossif Ivanov, Liebrecht Vanbeckevoort, Anneleen Lenaerts en Annelien van Wauwe zijn enkele van de topsolisten waarmee CASCO Phil succesvol samenwerkte.

CASCO Phil is een Creatieve, Avontuurlijke, Sociaal-geëngageerde Culturele Organisatie en behoort in- middels tot de top in Europa.

 

 

BENJAMIN HAEMHOUTS

Benjamin Haemhouts is een van de meest gedreven Belgische musici van het ogenblik. Na een carrière als solotrombonist in de Duitse Bamberger Symphoniker legde hij zich toe op het dirigeren en studeerde orkestdirectie bij de Russische dirigent Alexander Polyanichko, bij wie hij ook assistent was. Zijn samenwerking met dirigenten als Sir Simon Rattle, Valery Gergjev, Bernard Haitink, Herbert Blomstedt, Gustavo Dudamel, Giuseppe Sinopoli, Jonathan Nott en Esa-Pekka Salonen oefende blijvende invloed op hem uit.

Sinds hij in 2008 chef-dirigent werd van Casco Phil vallen zijn grensverleggende programma’s op waarin hij graag hedendaags werk combineert met composities uit de barokke en klassieke periode. Zijn interpretatie kenmerkt zich door grote dynamische contrasten, nauwgezette articulatie, een rijk kleurenpalet en een bevlogen en aanstekelijke manier van musiceren. Na een van zijn eerste concerten als dirigent van Casco Phil, waarbij hij Pergolesi’s ‘Salve Regina’ zonder onderbreking combineerde met een wereldcreatie van de award-winnende componist Stefan Prins, kopte het Belgische opinieweekblad Knack: Energy from Belgium!

Deze slogan appelleert geheel aan zijn handelsmerk waarin perfectie, ambitie en gedrevenheid centraal staan. Benjamin Haemhouts is een vernieuwer die het klassieke repertoire vanuit een hedendaagse visie benadert, en blijvend op zoek gaat naar talentvolle componisten en bijzondere, vooral jonge, topsolisten.

Haemhouts speelde een voortrekkersrol bij de omwenteling van Belgische Kamerfilharmonie naar Casco Phil. Het vraagstuk ‘Welke rol zal een orkest over pakweg 20 jaar spelen?’ lag aan de basis van zijn idee om de klassieke orkeststructuur open te breken. Hij kiest ervoor om binnen Casco Phil de inhoud van een artistiek idee te laten primeren op de vorm ervan.

Als gastdirigent dirigeerde Benjamin Haemhouts tal van jeugdorkesten waaronder de ‘Junge Deutsche Philharmonie’, het Symfonisch orkest van het Conservatorium Antwerpen’ en het ‘Orchestre Jeunesses Musicales’. Hij dirigeerde de wereldcreatie ‘La Création’ van André Laporte met het HermesEnsemble en was te gast bij verschillende ensembles voor hedendaagse muziek in België, Nederland en Duitsland. Hij dirigeerde ook het Symphonische Orchester der Philharmonie Tchernovcy, werkte samen met het Brussels Philharmonic het Nationaal Orkest van België. Recent debuteerde Haemhouts bij de Bamberger Symphoniker.

 

SYLVIA HUANG

De Belgische violiste Sylvia Huang wordt geprezen voor haar “ware lyriek en ontroerende muzikaliteit, haar eenvoud en sensibiliteit”, haar “zeer gevarieerd kleurenpalet” (Le Soir) en als een muzikant met “integriteit, emotie” en een “rijke klank” (De Standaard). In mei 2019 werd ze laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd en ze won de Prix Musiq’3 du Public en de Canvas-Klara Prijs. Ze kreeg daarnaast de Caecilia-prijs voor Jonge Musicus van het Jaar 2019 uitgereikt door de Belgische Vereniging van de Belgische Muziekpers.

Sinds augustus 2014 is ze eerste violiste bij het Concertgebouworkest. Kamermuziek is ook een grote passie: samen met drie orkestcollega's vormt ze GoYa Quartet. Dankzij het winnen van de prestigieuze Prix de Salon 2015, uitgereikt door de business club van het Concertgebouworkest, kon het kwartet opnamen maken van twee live-uitvoeringen van alle strijkkwartetten van Brahms en Schumann.

In februari 2021 maakte Sylvia haar debuut met het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Andrew Manze met Mozart vioolconcert K.218 en werkte samen met vele orkesten zoals het Belgian National Orchestra, het Orchestre Royal de Chambre de Wallonie, de Bad Reichenhall Philharmoniker, in zalen zoals het Palais des Beaux-Arts de Brussel, Studio 4 Flagey, de Vlaamse Opera in Gent, deSingel in Antwerpen en het Concertgebouw in Amsterdam. Ze nam deel aan verschillende internationale festivals, waaronder het B-Classic Festival, de Échappées Musicales du Médoc, het Festival Musiq’3, Klara in de Singel, Collegium Vocale Crete Senesi en het Festival van Wallonië.

Geboren in 1994, leerde Sylvia het vak van haar vader en studeerde verder aan de Académie des Arts de la Ville de Bruxelles, en daarna met Alexei Moshkov en Liviu Prunaru bij het Conservatorium van Amsterdam. Ze won eerste prijzen op de National Musical Competition Belfius Classics in 2004 en de Lions European Musical Competition in 2008. Sylvia Huang deed orkestervaring op bij het European Union Youth Orchestra en werd in september 2012 tweede violiste bij het Nationaal Orkest van België; in 2013 werd ze gepromoveerd tot co-solovioliste voor dat ze in 2014 lid van het Concertgebouworkest werd.

Voor Sylvia werd in 2015 een viool van Carlo Ferdinando Landolfi uit ca. 1750 aangekocht en aan haar in bruikleen verstrekt door de Concertgebouworkest Foundation.

cascophil.be
haemhouts.be

Tickets

Basis: € 22,00
Vriendenpas: € 18,00

Credits

Foto's © Benoit Doppagne - Marco Borggrevel - Frank Emmers